vrijdag 13 april 2018

Bijna fatale afloop.


We hebben inmiddels Merwelands verlaten en liggen weer op ons vaste plekje bij Offerhaus in Middelharnis.
De nieuwe watertank ligt nog altijd achter in auto, en het gas nog steeds geïmproviseerd binnen in de kajuit aangesloten aan het fornuis. Ik ben er nog steeds niet gerust op, dat het goed is en check wel 10 keer per dag of de tank is dicht gedraaid is en niets zou kunnen lekken. Donderdag zou Johan die een eigen bedrijf heeft Unimat ons kunnen helpen, maar het is pas vrijdag. Ook moet Martijn weer werken, zal je altijd zien, is het weer eens spannend is hij er niet. Daar kan je dus de klok op gelijk stellen. Als ik koffie wil zetten, draai ik de gastank open en bekijk ik of ik eventueel kan vluchten. Alsof dat zin heeft, want met een explosie heb je niet eens 1 seconde de tijd om weg te rennen laat staan 9 treden trap omhoog rennen en van boord te springen. Er word dus weinig gekookt aan boord door mij, en als ik kook draai ik de kraan dicht en laat het gas branden tot de slang leeg is en het vuur vanzelf dooft. Of het de veiligste manier is weet ik niet maar het stelt mij enigszins gerust. Dinsdag is Martijn weer thuis en gaan we de watertank naar binnen halen, zo hoef ik geen water van de kant te halen in flessen, en kan er ook eens gedoucht worden. Hoe lekker zou dat zijn, ik heb nooit eerder een douche aan boord gehad, maar heb dan ook nooit een douche aan de wal hoeven te gebruiken in de winter. Wat is dat koud! We hebben de tank opgemeten en hij zou moeten passen, want meten is weten toch? Door het luik bij de intree past hij dus niet. Qua afmeting wel maar door het lage dak kan hij de draai niet maken, ook daar hadden we aan gedacht want hij past door het luik in de voorpiek. Terwijl Martijn de tank van achter naar voor probeert te tillen en ik het voor luik open gooi, zie ik ineens dat we een mega domme berekening hebben gemaakt. Hij past wel door het luik maar de deur tussen voorpiek en woongedeelte is maar 50 cm. Die deur zijn we dus even vergeten. Wat dom, dit is dus geen optie. Door het achter luik kan hij ook niet,want ook daar zitten 2 deuren van maar 50 cm breed., Dat wordt dus het luik slopen en de ingang groter maken. Nu wilde we dat toch al doen maar zeker nog niet nu.
Geen ander optie, dus beginnen we met slopen.
Balken eruit en de hoge instap van 49 cm verkleinen naar 20 cm. Hout weg zagen en ijzer weg slijpen. Geen deur meer maar wel een geweldig gemakkelijke doorgang, zonder luik, maar oké die gaan we wel weer maken. De tank past erin. Hij staat binnen. Alle luiken open en … natuurlijk past hij niet. Hij kan de draai niet maken. Slijpen dan maar, er worden slijpschijven aangeschaft en na 4 slijpschijven past hij nog niet. De oude rand van de drinkwater tank moet weg, maar met de slijptol gaat het niet.
JOHAN!!!! Kan jij met je brander A>U>B het staal weg branden. Donderdag komt Johan met zijn spul onze kant op. De tank verdwijnt weer naar buiten en een losse plank is onze deur.
Het is niet anders en met flessen haal ik water op de kant en zo kunnen we koffie zetten en eten koken met nog steeds de gastank binnen. Donderdag is Romme hier en we keuvelen de dag door, om 16;00 is Johan hier met zijn bus vol spullen voor het water en gas. Johan begint gelijk met het water, zo komt er met flexibele leiding van de geiser naar de badkamer en gootsteen,
De hydrofoor word aangesloten en met een emmer uitgeprobeerd en het werkt! Na het eten wat ik gehaald heb gaan we verder met het gas. Leidingen worden getrokken naar geiser en fornuis, en van het dek over het plafond naar de keuken. Het begint al aardig donker te worden en die tank moet nu toch echt eens onder het luik komen. Dus Gaat Johan slijpen en brand de gehele rand staal weg.
Wij houden brandwacht, op elke hoek staat een brandblusser klaar. Dan komt de tank naar binnen, luiken eruit en met vier proberen we hem erin te duwen. Jammer joh, de draai kan hij niet maken. Er moeten spanten verdwijnen, nog meer van de wand van de bilge. Johan doet het randje voor randje en steeds moet het afkoelen voor de tank weer geprobeerd word. Ik ben meer van het rigoureuze gelijk een hap eruit.
Na de elfde keer passen word ik het toch allemaal een beetje zat, de boot stinkt, staat zwart van de dampen en ik heb brandende ogen. Maar Johan heeft wel geduld en gaat vrolijk verder, eindelijk na, ik ben de tel kwijt, passen zit die tank erin na een paar flinke trappen. Die gaat en kan er voorlopig niet meer uit. Inmiddels is het al over 12en. Alleen het gat in het dek voor de geiser afvoer moet er nog uit, anders kan hij niet aan. De luiken gaan dicht, trap weer op z’n plek en Johan en Martijn gaan naar buiten. Romme houd een emmer water onder gat waar het gat uitgebrand gaat worden, en ik sta in de doorgang voor als er iets is. Uiteraard staat er een brandblusser klaar.
3 x keer moeten ze stoppen, isolatie smelt weg, rachel vat vlam, en een tweede keer. Het gat is geslepen en Martijn geeft een harde mep op het rondje en Romme staat klaar het op te vangen in een emmer water. Dan gebeurt het, als je het 100 keer zou proberen het je nooit zou lukken, en na 3 flinke meppen op het plaatje schiet het los. Hij valt niet zoals we gepland hebben in de emmer maar stoot tegen de rachel op de rand van de emmer en vliegt als een op hol geslagen discus zo de hoek van mijn nieuwe keuken in, rood gloeiend van de hitte. NEEE niet mijn nieuwe aanrecht blad wat zo mooi wit is in de fik. Met iets van metaal (ik kan het me werkelijk niet meer herinneren wat het was) probeer ik het schijfje op te wippen van het blad. Het is zo heet en het schuift alle kanten op. Romme duwt me weg en zegt kom ik haal hem weg omdat hij denkt dat ik het met mijn handen probeer te doen. Hij wipt het rondje op en floep het gaat een stukje door de lucht en verdwijnt in een spleet zo onder de luiken de bilge is. In een seconde is er een vaavooem, en er ontstaat een mega vlam. Eerst nog onder 1 luik en al snel is het een vuur zee. Ik probeer het luik open te krijgen en als ik buk, deins ik al snel achteruit de vlammen komen boven het luik uit. Romme probeert ook nog met iets scherps het luik op te wippen, maar dat zal je altijd zien, geen beweging in te krijgen. Ik gil naar buiten Martijn nu brand, hij rent naar de kuip, werpt een blik naar beneden, Shit en nog wat niet hier te benoemen woorden. Hij staat in een tel beneden heeft de 9 treden van de trap over geslagen, grijpt een schroevendraaier en na 2 x wrikken komt het luik iets omhoog, de vlammen komen nu al zo’n 40 cm boven de vloerplanken uit. Romme blussen NU. Ja maar ik heb een poederblusser. Maakt niet uit!! NUUUU spuiten. 1 tufje en het vuur is gedoofd. De hele boot is zwart, en vergeven van de stank. Snel gaan we allemaal naar buiten om wat frisse lucht binnen te krijgen. Als het allemaal is ingedaald begin ik te bibberen, en niet alleen van de kou, want het is erg koud. Nee dat zo’n stom klein rondje je gehele huis kan laten afbranden. Na een wijntje en als de meeste dampen de boot hebben verlaten gaan we de schade bekijken, 2 gesmolten slangen, wat verkoolde draden en de luiken die ik afgelopen zomer zo mooi wit had gemaakt aan de onderkant, totaal zwart geblakerd.
Dit had niet een minuut langer moeten duren dan waren we dakloos geweest. Wat hebben we weer een geluk gehad, morgen maar weer verder kijken bij daglicht. Nu even rust en alles laten bezinken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten