woensdag 20 april 2016

De haven uitgezet!


Nu de boot hier ligt gaan we bijna elke dag wel even naar de boot. We gaan nu serieus opruimen. Wat we niet nodig hebben gaat van boord. Over 3 weken is er een kofferbak verkoop op de haven dus ik hoop het dan gelijk te kunnen verkopen. De boot word steeds lichter en komt ruim boven de waterlijn te liggen. Met opruimen komen we 10tallen potten ongeopende verf tegen, van het dek en kajuit. Blikken vol motor olie, epoxy en anti slip verf. Heerlijk, daar kunnen we mooi de eerste tijdelijke opknap beurtje mee doen. Zo zien we er iets representatiever uit. We bikken alvast de ergste roest weg, en zetten alles in de menie. Zo kan het niet verder roesten. We willen de komende weken met mooi weer naar buiten varen en daar lekker een beetje aan het uiterlijk gaan werken. Veel mensen in de haven komen wel even langs om te kijken wat we voor dame hebben aangeschaft. Allemaal zien ze wel dat we nog veel werk hebben, maar zo hebben er vele schepen in de haven bij gelegen en die zijn ook allemaal wel een beauty geworden. We krijgen veel tips, en worden bemoedigd. Altijd leuk.

De kofferbak verkoop is helaas niet geslaagd, het regent de hele dag door, op 1 olielamp en een schilderij is er niets verkocht, dus gaat alles op marktplaats. Die weken verkopen we bijna alles en hebben we inmiddels een leuk spaarpotje voor de eerste hoogst nodige. Helaas kunnen we onze plannen niet meer waar maken, we moeten de haven deze week verlaten. Middels een mail worden we op donderdag gevraagd op de haven te verschijnen, om middels een vergadering uit te leggen wat we willen met onze boot. Die ligt namelijk op de mooiste plek in de haven. We twijfelen aan deze uitnodiging maar gaan braaf op de gewenste tijd naar de haven. We zitten nog maar net en de sfeer die er hangt is gespannen, benauwend bijna. Snel komt het verlossende woord eruit. Jullie moeten de haven verlaten. Wat? Waarom? Er komen wat vage kreten uit en ook nog eens rare beredeneringen. Zoals ik het nu begrijp is het uiterlijk niet representatief voor de nieuwe stijger en de boot blijkt ook nog eens te stinken omdat de boot volgens hun, gezonken is geweest!?We zijn met stomheid verslagen. Er over praten of een betere uitleg zit er niet in. Er is zelfs al een andere plek in Middelharnis voor ons geregeld. Ik heb altijd wel mijn mondje bij me maar nu ben ik totaal verbijsterd zodat er geen woord meer uit krijg. Later komt er ook boosheid (zacht uitgedrukt) bij.  Ik loop al rond in de haven toen die nog gebouwd moest worden. Als klein meisje mijn vader helpend de steigers te bouwen. Jaren heb ik als vrijwilliger in de jeugdcommissie gezeten en jaren elke zomer elk weekend bij de zeillessen geholpen. De sinterklaas feesten, jeugdweekenden en pasen mee georganiseerd. Het jeugdhonk en de speeltuin(die mijn vader nog gebouwd heeft) opgeknapt. Dan ook nog havenmeester geweest, vaak in de zomer met lange dagen, waar ik tevens stukjes over schreef in het clubblad met klapper een prijs daarvoor, maar nu word gezegd we kennen je niet we zien je nooit op feestjes, want dat hoort bij de vereniging. Ik ben werkelijk verbijsterd! De polonaise lopen op een santikoor is schijnbaar belangrijker dan je fysiek in zetten voor de vereniging. Ik druk me nu erg gematigd uit, maar die steek onder water maakt me woedender dan dat de boot de haven uit moet. Dat zou ik, als het op een normale manier was uit gelegd nog enigszins hebben begrepen. Maar deze beredenering? Als ik dit nu tik is het alweer een jaar later, maar het maakt me nog steeds boos. Oja, en we moeten er ook nog eens binnen een week weg zijn. Jammer dat het ons niet duidelijk is uitgelegd wat er nu precies aan de hand is, communicatie is naar mijn idee alles.

 
Nieuwe ligplaats in Middelharnis.
Braaf verdwijnen we uit de haven om neer te strijken aan de overkant van het haringvliet Middelharnis. Bij de werf Offerman, we worden er vriendelijk ontvangen. Liggen op een prima plek, en alles wat er nodig is, is er. Prima dat we hier liggen, maar het blijkt een stuk duurder te zijn en moeten nu 35 minuten rijden ipv 5 minuten. Hierdoor gaan we er veel langer over doen om onze boot zeil klaar krijgen dan we gepland hadden. We kunnen niet zomaar even op en neer rijden om even iets te doen. Nu gaat het op een boot nooit “even iets doen”, er moet altijd wel even iets opnieuw worden gemaakt, uitgevogeld, of nagekeken worden.

Op deze boot is het allemaal nieuw, we hebben niemand om te vragen hoe het zit, waar iets is en waarom juist op deze manier gemaakt. Dat vergt veel tijd , maar eigenlijk ook wel weer fijn zo leer je je boot kennen en kunnen we het doen zoals wij denken dat het voor ons het beste is. Bijna een jaar later krijgen we via, via te horen dat het nogal hoog opgelopen is binnen de vereniging, dat er zomaar leden de vereniging worden uit gezet. Het zou om een principe kwestie zijn gegaan. Je kan leden niet zomaar uit de vereniging zetten en als we een advocaat in de arm hadden genomen er nog een zaak zou zijn geweest ook. Maar wees eerlijk. Als je zo te horen krijg niet meer welkom te zijn, wat zou je doen? We betalen nog braaf onze lidmaatschap en hopen dat als het bekoeld is misschien weer ons lig plekje kan worden. Toch vinden we het jammer dat we er verder nooit meer iets van hebben gehoord. Niet een uitleg of niets. Zwijgen is ook een vorm van communiceren denk ik dan maar…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten