maandag 15 februari 2016

Laatste voorbereidingen om de zee op te gaan



Zaterdag 21 februari 2015. We rijden nog even heen en weer. Had mijn ipad laten liggen op de boot, en we zijn ook heel nieuwsgierig of de motor nog steeds wilt starten. De boot ligt er nog mooi bij. We starten, en dan loopt de motor weer heel mooi. Wat zijn we blij. Als we na een uur weer weg gaan blijven we voor de boot nog even stilstaan om naar de boot kijken. Geloof dat we allebei verliefd aan het worden zijn op onze nieuwe aanwinst.
Zondag 8 maart 2015 gaan we naar de boot voor een hele week, er is nog veel uit te vinden waar alles zich bevind. De koelkast werkt prima, dus we nemen eten mee, tevens nemen we onze koelbox op sigaretten aansteker mee, daar gaat het bevroren eten in. In een week kunnen we veel uitzoeken en ontdekken, bijvoorbeeld de vuilwatertank, hij is vol maar waar zit dat ding?
Na veel leidingen volgen in de bagger vette viezigheid vinden we een pomp die het zou moeten zijn. Het ding doet alleen helemaal niets, geen gepruttel helemaal niets. We googelen de bewuste pomp en schrikken ons wezenloos, dat ding kost  €469. Toch moeten we zo’n nieuwe pomp hebben. Oke, dan maar iets anders gaan doen.
De luiken onder de vloer voor in de punt hebben we wel geopend maar hebben even vluchtig gekeken, er ligt zoveel in dat we het nog niet goed hebben uit gezocht. We trekken er allemaal plastic tasjes uit.
Allemaal gevuld met van alles. In de meeste tassen vinden we nieuwe pompen, voor het toilet, drinkwater, motortje voor de ruitenwisser, nog een waterpomp, dek was pomp, allerlei slangen enz. Ons geluk kan niet op maar en het hoogte punt van de dag komt ook uit zo’n plastic tasje. Een spiksplinternieuw nieuwe vuilwatertank pomp. We kunnen het niet geloven wat voor schatten er hier aan boord liggen. De vorige eigenaar hield van reserve onderdelen en verzamelen. We zijn heel dankbaar.
Floris de Jong (broer van Martijn) en Nanda Stoopman (Schoonzus)  staan ineens naast de boot, we zijn erg verrast dat ze dat hele stuk hebben gereden om naar onze boot te komen kijken. Geloof toen Floris de boot zag er erg van baalde dat we haar gaan houden (Zie Blog het “grote onverwachte “ december 2014). We drinken koffie en Nanda heeft altijd een heerlijke heldere nuchtere blik op dingen, en ziet hetzelfde als wij zien, oplossingen en geen onmogelijkheden. S`middags staan  Marie-Jose (zus van Martijn) en Carol Kruyswijk (zwager) ook ineens naast de boot, ook zij hebben dat hele stuk gereden om naar de boot te komen kijken. Ook zij kijken open naar de boot, zien veel werk maar geloven erin dat het wat kan worden.  De hele week draaien we de motor en hij blijft het prima doen. In die week lossen we allemaal kleine problemen op die nodig zijn om de oversteek te gaan maken. De toilet achter wordt door Martijn gemaakt met gevonden nieuwe set rubbers uit ook zo’n plastic tasje, na de nood reparatie werkt hij nog niet perfect maar het is voor die 2 dagen te doen. Het fonteintje in de keuken word gemaakt. De afvoer zat vol met drek en vet, maar met de trekveer na wat wroeten loopt het fonteintje weer leeg. De oven onder het fornuis werkt ook prima zo kan ik mijn meegenomen bloemkool schotel afbakken.
Op maandag word de dekwas-pomp gemaakt en zo kan ik gemakkelijk het dek schoonmaken met het water waar we in dobberen met de boot. We rollen op een windstille dag de zeilen uit van de rolfok, ze zijn erg vies, maar de kwaliteit is erg goed. Het groot zeil word gehesen ook deze is erg vies maar ook van goede kwaliteit. Het viel ons weer allemaal erg mee. De rolfok rolt niet geheel gemakkelijk in of uit, hij loopt een beetje aan.

De kuip word schoon gebikt, als we de vlonders eruit hebben gehaald, blijkt het eronder vol te liggen met vette veren, daar lijkt een vogel geslacht te zijn of zo
De hoge druk spuit word op de dekwas-pomp aangesloten, zo kan ik het dek onder druk schoon spuiten. Als ik eten uit de koelbox wil halen, is de stekker totaal weggesmolten. De sigarettenaansteker blijkt 24 volt te zijn, zoals bijna alles hier aan boord. Daar moeten we even aan wennen omdat we altijd maar 12 volt hadden. Dus eten we wat al ontdooit is, de Mie met kip.
De Marifoon word uit elkaar gehaald, deze doet het nog niet en deze is toch wel heel belangrijk voor de overvaart voor ons toertje over zee. Opeens stopt de Webasto kachel ermee, gelukkig doet de diesel kachel het nog erg goed dus krijgt de Webasto even geen belangstelling.

Op Dinsdag gaan we om 11:00 na koffie de aan de slag. Alle olie lampen worden er af geschroefd, dat waren er 9, al het koper schroeven we eraf er hangen overal plakkaten her en der verspreid. Die komen later wel weer terug netjes bij elkaar op een mooi plekje. Alle stickers door de hele boot worden eraf gepulkt, Martijn heeft de wc achter nu goed gemaakt met uiteraard weer een gevonden nieuwe pomp in een tasje, en heel lief heeft hij die voor mij schoongemaakt. Weer de Marifoon geprobeerd te maken, die blijft het niet doen. Die moet mee naar huis om te laten nakijken bij een expert. Het gehakt is inmiddels ontdooit dus geen keus het word spaghetti eten. Vanavond word er Gedoucht op de werf, dat is genieten na 3 dagen. We boffen ook erg met het hele mooie weer zo vroeg in het jaar dus kunnen we veel buiten op het dek doen.
We rijden nog vaak heen en weer om alles klaar te maken voor de overvaart op 5 April. Als laatste moet de marifoon worden gemaakt zonder deze kunnen we niet de zee op.
Als grote verrassing belt de haven in Hellevoetsluis dat er een plek voor ons in de haven is. Weer een enorme meevaller. We zaten er toch een beetje mee in onze maag, waar leg je zo’n grote boot neer en waar kunnen we voordelig liggen. Een passanten plek is al snel €1.75 per meter per dag. Reken maar uit met een 16 meter schip. Met een vaste plek is het net €190 per maand. Dus weer een gelukje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten