maandag 11 januari 2016

De overdracht.



Tijdens de auto rit is het stil, we verwerken ieder voor zich wat we hebben gezien. We zien veel mogelijkheden, we zien een droom boot met wat (heel veel) aanpassingen, maar vooral zien we mega veel boot met inhoud voor zo weinig geld. Niemand gelooft of begrijpt het. Op de boot worden bijna dagelijks briefjes gevonden van mensen die de veiling gemist hebben en de boot alsnog willen kopen. Volgens de veilingmeester hebben we gewoon geluk op het juiste moment. Dat moeten we allemaal nog gaan meemaken, ze ligt nog niet hier in de haven, de motor ligt half uit elkaar en ze weegt ook nog eens 25 ton.
Thuis ga ik een uurtje liggen, moet het allemaal even laten inwerken. Als ik uit bed stap pak ik direct mijn tekenblok. Hetzelfde tekenblok waar ik dit huis op heb ontworpen en heb getekend. Op tekening, teken ik alle ruimtes die ik heb gezien en vul ze met wat ik perfect zou vinden. 
Keuken verplaatsen, bedden worden kasten (het schip heeft 14 bedden), badkamer omdraaien, extra toilet in de master room, zo lijkt het al meer op onze droom boot waar we op zouden kunnen gaan wonen. Martijn kijkt even toe naar de tekening en zegt dit is het!!! Nieuwe indeling klaar. Enkel de ingang om de boot binnen te gaan is erg krap en moeilijk begaanbaar. Dat moeten we nog gaan oplossen. Klinkt heel bekent “de trap doorgang”. 

Ingang 
In dit huis hebben we ook weken lopen piekeren waar de trap naar boven moest komen. Nu dus weer een trap met een probleempje, maar ook daar komen we wel weer uit. Zal iets worden van giek verhogen en de overkapping omhoog, maar dat is voor later om dat goed uit te zoeken. De KNRM is op dit moment druk bezig om de boot uit het kadaster te halen. Zo hoeven we ook niet de notaris en kan de overdracht gewoon op papier onder elkaar geregeld worden. We wachten weer af.
29 januari 2015. Eindelijk!! De overdracht van de boot. Om 10:00 moeten we bij de boot zijn. De meneer van de KNRM is erbij en het gaat heel gemakkelijk. Hier de papieren en hier de sleutel en dat is het. Oke, gaat het zo gemakkelijk? Mr KNRM gaat na een 30 min weg en daar zitten we. Blijkbaar de nieuwe eigenaren van. We maken het luik open en eindelijk kunnen we goed gaan kijken wat echt van ons is.
We trekken luiken open en deuren, we kijken in bakkisten en andere opberg ruimtes. Alles ligt vol. In de kaartentafel vinden we zeekaarten, zo’n 10 cm dik pakket. In het achter steven 50 tassen met zooi, cassette bandjes (wie kent ze nog), dvd’s van toen ze net uit kwamen. Maar ook nog meer olie lampen. Geloof dat er al te veel van aan boord waren, toch liggen er nog meer. We bekijken de zeilen die binnen liggen, die zijn echt helemaal nieuw! Genua voor de eerste rolfok en een storm fok, een spinaker nog nieuw. Lijnen, heel veel lijnen nog nieuw.
De eerste snelle poging om de kachels brandend te krijgen mislukken. We besluiten om richting huis te gaan. Alle documentatie die we vinden in te pakken en mee te nemen naar huis. Die kunnen we op ons gemak thuis bekijken. We maken een lijst wat we als eerste nodig zouden hebben. Het word echt te koud om langer te blijven. We lopen nog even naar het watersport winkeltje op de werf om kennis te maken. De dame achter de balie neemt geen blad voor haar mond en verteld dat we beter zo snel mogelijk van die boot af moeten zien te komen. De romp is slecht, de motor niet meer te repareren. Er blijken al veel monteurs het geprobeerd te hebben en hij zou van 3 verschillende motoren te zijn gemaakt. Het is een zelf vernietigend schip, weet ze te vertellen. Ooit van gehoord? De kachels zijn kapot. Echt zegt ze, wil maar gelijk eerlijk tegen jullie zijn want het is echt helemaal niets meer. In ons zelf gekeerd, over denken we wat we zojuist gehoord hebben. We vinden het maar een apart verhaal. Een schip dat al haast alles heeft om een charterschip te mogen zijn (want de vorige eigenaar wilde ermee gaan charteren en heeft het schip aan alle moderne eisen moeten aanpassen). Met de meest hoge eisen, kan het toch niet zo slecht zijn dat de romp bijna door is? Maar ja, het schip ligt daar al wat jaren en ze zullen het toch wel weten. We gaan twijfelen.

7 febr 2015, we gaan het wagen om op de boot te gaan slapen. We pakken de auto in. Eten, dekens, gereedschap, borden en bestek. Ook hebben we een mega grote Nederlandse vlag besteld voor in de mast. Want zodra je aan boord bent, moet de Nederlandse vlag wapperen.

Na een uur en een kwartier erheen te rijden hebben we met elkaar afgesproken; doet de kachel het niet…. dan gaan we naar huis. Na een uur draait de Webasto heteluchtkachel, beetje water in de filter meer is het niet. De diesel kachel draait daarop ook weer een uur later. Ook water in de filter. Het word nu al lekker warm aan boord. We horen onder de vloer iets druppelen. De luiken zitten aardig geklemd maar met wat geweld krijgen we ze uiteindelijk open. Daar vinden we de lekkage. De diesel kachel leiding loopt onder het luik en de koppeling zit goed los. Zo te zien al een tijdje want de gehele bilge (ruimte onder de boot) zit vol met liters diesel en rotzooi. Na de lekkage te hebben opgelost, ligt de vloer al bijna helemaal open. Nu nog een paar luiken open en kunnen we gelijk de romp eens bekijken. Sommige plekken zien we zeker wel roest. Toch vinden we het eigenlijk wel meevallen. Overdrijven ze nu? We waren toch al van plan een huid meting te laten uitvoeren dus laten de experts het maar bepalen. Zoals we het nu zien, valt het wel mee. 2 dagen lang maken we schoon, Iedereen op de haven heeft wel iets negatiefs te vertellen, veel commentaar over de motor, het roest op de romp , vuilheid in de boot. We luisteren braaf naar de verhalen en denken er het onze van. Toch blijven we ook wel twijfelen. 
Kombuis 
 Het is tijd om iets te eten, dus het fornuis uit proberen, (schoonmaken hadden we al uitvoerig gedaan, dus gas fles open draaien en het werkt en goed ook. Zo kunnen we een lekker warm soepje eten. De toiletten krijgen we niet gelijk aan de praat, ze pompen geen water op. Tevens zijn ze te smerig. Bij 1 toilet zijn de rubbers stuk. Martijn bekijkt het even of hij het gemakkelijk kan oplossen. Dat is zeker niet aan mij besteed, vieze luchtjes en ik gaan niet samen. Ik doe de afwas maar het gootsteen loopt niet door. We rommelen nog een beetje aan en maak het avond eten klaar en gaan door met ontdekken en uitvinden tot een uur of 22:00. We gaan naar bed, maar de slaap wil maar niet vatten. We draaien en woelen, allemaal nieuwe geluiden. maar zeker ook de onzekerheid omtrent de staat van de boot. Zondag gaan we toch weer met volle moed door met schoonmaken en opruimen. De boot word al lichter en schoner. Martijn heeft al aardig wat apparatuur uit geprobeerd en na wat Electra en stekkers te veranderen blijkt dat bijna alles werkt. Dat geeft ons toch meer moed. We zijn nog een beetje gematigd blij met ons nieuwe aanwinst. Zondag gaan we teug naar huis. Onze eerste nacht hebben we achter de rug. De kop is eraf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten