Als we de benodigde schroeven voor de motor hebben de
volgende dag, vertrekken we naar de overkant, naast de brug van Cadiz (Spanje).
Diezelfde avond worden we getrakteerd op een prachtige maansopkomst naast de
prachtig verlichte brug.
We besluiten hier een tijdje te blijven, er moeten
eerst eens dingen geregeld worden, waar we al een geruime tijd voor weg varen.
Dus gaan we nu doen wat we moeten doen, voordat er Ć¼berhaupt weer zeil gehesen
gaat worden. Eerst gaan we de stad in om boodschappen te halen, we proberen
zoveel mogelijk voor 10 dagen mee te nemen.
Dan doen we 10 dagen niets, helemaal niets. Slapen uit,
lezen veel boeken, soms 1 per dag. Doen kaart spellen, slapen, koken, eten en
slapen. We kijken films, maken een to do lijst en verder dus niets. Soms zitten
we buiten in de zon ( nog steeds rond de 20 graden) en zitten binnen als het
bewolkt is, of regent, want dat kan het hier. We volgen de cruise schepen die
hier af en aan varen in het dok voor onderhoud, wat hier 24 uur 7 dagen door
gaat, Sommige krijgen een totale re-fit, andere wat oplap werk. Soms liggen er
wel 4 tegelijk in een dok.
Na 10 dagen moeten we weer wat gaan doen aan onze voorraad.
Weer de wal op en bij het vissers haventje net na de brug mogen we de dinghy
neer leggen, we vragen het steeds, maar no problemo. Soms is er een nieuwe
havenmeester en wil hij ons paspoort zien (voor de zekerheid) prima, verder
zijn ze hier erg gastvrij. We lopen dit maal een andere route dan 10 dagen
geleden en we vinden een wasserij. Top want ik heb inmiddels weer aardig wat
was liggen, wat ik vaak op de hand was, maar met nu 2 grote dekbedden, want de
loge moest toch ook ergens onder slapen, is een wasserij wel erg handig.
We besluiten de volgende dag terug te gaan en 2x 15 kilo was
weg te werken en ook maar meteen in de droger, dit is erg veel om aan het dek
op te hangen, en het weer is ook niet denderend. Uiteraard kunnen we hier weer
internetten, en alles bijwerken wat we moeten bijwerken, wat dingen uit zoeken,
blog online zetten enz. Nog een paar dagen en dan is het internetten in het
buitenland over. We hebben inmiddels bijna alle providers gebeld, zelfs de
meest onbekende voor ons, maar helaas, de regel geld overal. Dus moeten we toch
aan de buitenlandse kaartjes, maar laten we die nu net niet hebben gevonden, of
niet goed naar gezocht hebben, want we zijn in een lui modes. Na 12 dagen,
wagen we ons weer naar de overkant, naar Puerto sherry.
Daar had Martijn een
werfje gezien, waar ze ons met het hoog nodige waarschijnlijk kunnen helpen. We
gooien het anker er weer uit in de baai, waar we overigens enorm op de deining
liggen te schommelen. Met de dinghy gaan we de wal op, naar het winkeltje naast
de werf, gewapend met onze schroefas dynamo, gegevens van het anker dat we
graag willen, en de vraag of ze naar de generator kunnen kijken. Het kan
allemaal behalve de condensators van de accu lader, want die zijn gisteren
geklapt. Zonder die condensators kunnen we niet laden maar die hebben ze niet
en moeten die gehaald worden in Santa Maria een stad verderop. Ze spreken
gebrekkig Engels, maar met foto’s en filmpjes kunnen we een hoop duidelijk
krijgen. De volgende dag moet er een deel van de generator worden uitgebouwd en
naar de winkel worden gebracht. De volgende ochtend zijn we voor ons doen vroeg
op, en besluit Martijn, alleen naar de stad te gaan met de dinghy. Hij vaart 2x
zo snel als ik er niet bij zit, dan komt hij beter in plane en is hij zo terug.
We hadden gisteren alles klaar gezet wat we nodig hebben, en
na de koffie, pakt hij zijn rugzak, en loopt naar het achter dek. Weg, hij is
weg. Er hangt nog een lijn recht naar beneden in het water maar aan de lijn
hangt niets meer. Ons meest belangrijkste onderdeel van onze vrijheid,
onafhankelijkheid is weg. Onze Dinghy is verdwenen. Het ongeloof maar vooral
ons diep gevoel van afhankelijkheid dringt diep in ons hart binnen. We turen
het strand af, er staat al de hele nacht een redelijk forse wind richting het
strand, dus als hij weg zou drijven moet hij daar liggen. Toch? Of is de
stroming toch sterker dan de wind in is hij zee opgegaan? We voelen ons gelijk
hulpeloos, zo midden op de baai, we kunnen geen kant op. Letterlijk niet. We
bellen de waterpolitie, de harbour controle, de havenmeester, de politie.
Niemand heeft iets gezien. Er word wel direct een rapport opgemaakt, wat we moeten
ondertekenen in Santa Maria. Hoe komen we daar? Het enige wat we kunnen doen is
anker op en naar de haven. We gooien hem vast aan kleine steiger naast het
haven kantoor. Deze steiger is bedoeld voor ferry’s, maar met laagseizoen word
er niet veel mee gedaan. We mogen blijven liggen voor een dag, zonder te
betalen. In het havenkantoor zijn ze erg behulpzaam, ze bellen de
gemeentewerken die die ochtend het strand hebben schoongemaakt. Helaas hebben zij
niets gevonden. Martijn gaat de wandeling aan naar Santa Maria, hij loopt 2x zo
snel als ik, met mijn korte beentjes. Gaat aangifte doen, en de condensators
halen.
Na 3 uur lopen is hij terug, met aangifte formulier, maar
zonder condensators. Die moeten besteld worden en zijn er morgen om 5 uur.
Afgepeigerd van het lopen, stort Martijn moe en nog steeds verbouwereerd op de
bank neer. Hoe kon ons belangrijkste vervoer middel, op ons huis na, nu
verdwijnen. De lijn was dubbel geborgd, de haak onder de dinghy, zat ook nog
vast aan de lijn. Zou het afgescheurd zijn? Welke dief, zou er geen lijn door
snijden, maar wel net boven de watergrens het rubber door snijden? We zijn hem
vast door onze eigen toedoen verloren, maar dan nog had hij op het strand
moeten eindigen. Als je een bootje op het strand vind met motor en benzinetank,
en je kijkt iets vooruit en je ziet een zeilboot liggen, dan is het toch 1 en 1
is 2. Of is hij echt de zee opgegaan? We zullen het nooit weten.
We moeten opzoek naar een nieuwe bijboot, we vragen het bij
het winkeltje waar de generator staat die weten wel een adres voor tweedehands,
maar laten niets meer weten, we beginnen een beetje genoeg te krijgen van dit
winkeltje, we maken prijs afspraken en steeds komen ze met meer en hogere
kosten. We gaan naar een dealer en die heeft wel iets voor ons met 20% korting.
€3423. Oepsie, dat is veel geld, erg veel geld. Ik hoor bijna iedereen in
Nederland al roepen, zo worden die 15 jaar snel 10 jaar. We gaan zelf googelen
en vinden een Spaanse watersport winkel die hetzelfde levert voor €1975 met
motor en gratis verzending. Zo dat scheelt weer 1,5 jaar. Het anker word
voorlopig geskipt. Weer helpen ze ons in het havenkantoor om de bestelling te
plaatsen. Ook al zijn we dan al een tijdje in Spanje en we steeds meer
begrijpen, is deze order is wat ingewikkelder.
We mogen blijven liggen waar we liggen, maar besluiten een
steiger te pakken, even lekker douchen, internetten (we zijn al een paar dagen
internet loos), en stroom pakken, water vullen. We liggen er 1 nacht en gaan de
volgende dag weer naar Cadiz en gooien er het anker er weer uit. Het voelt zo
raar om te ankeren en je weet dat je niet de kant op kan, eerst lagen we hier
en konden we aan de wal en gingen we niet, nu kunnen we niet en wil je naar de
wal. Mind set. Na 5 dagen gaat het behoorlijk waaien vanuit een andere hoek, we
krabben een stuk, en zonder internet (soms een klein beetje bereik van een
cruiseschip)
kunnen we niet checken wat de wind gaat doen, en ook niet even de
wal op om het na te vragen. We varen met meer dan 30 knopen wind weer terug
naar Puerto Sherry, krijgen dezelfde plek als eerst, ontvangen mails, en hoe
gek ook, Martijn die dacht na 3 dagen Wi-Fi loos, heel veel te hadden gemist,
maar eigenlijk niets had gemist. Volgens de mail komt ons nieuwe vervoersmiddel
morgen aan. We liggen weer aan walstroom, heb een was op de hand gedaan, dek
zout-vrij kunnen spoelen, Martijn heeft zijn internet weer kunnen proeven en
irriteert zich aan de traagheid ervan.
De generator is over 2 dagen klaar, en ons nieuwe
vervoersmiddel is in het haven kantoor aangekomen.
We pompen hem op, maken de
motor klaar, en kunnen niet wachten om een proefvaart te gaan maken. We varen
de motor rustig en gaan buiten de haven voor vol gas. Woooooow zo hard zijn we
nog nooit gegaan en ook nog met z´n 2en in plane.
We hebben nog nooit een nieuw
bootje gehad, laat staan een nieuwe motor, maar dit is wel heel fijn. Ook nog
een harde bodem, we zijn weer mobiel.
Als de generator klaar is, bouwen we hem weer in, en starten
maar… Dit ga je niet geloven maar hij levert weer of eigenlijk nog steeds geen
stroom. Daar worden we dus echt gek van want hebben net €450 af mogen tikken.
In het weekend gebeurd hier niet veel, dus moeten we wachten tot maandag, in de
haven met €32 per nacht. Is het nu eens klaar met alle pech? We zitten nog niet
eens in de middellandse zee. Maar na een maand hier te hebben gelegen zijn we
aan het popelen om hier weg te komen. Weer de zeilen op te zetten, en verder te
gaan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten