Dan volgen er 6 maanden van geen boot. Niet dat ze weg is,
maar door omstandigheden zijn de kinderen de komende 3 maanden geheel bij ons
en daarna volgen er drie maanden dat ze alleen door de weeks bij ons zijn.
Omdat de boot nu in Middelharnis ligt en we niet “even naar de boot” kunnen,
ligt het geheel stil. We rijden er wel af en toe heen om te kijken of ze nog
goed ligt en of het binnen er nog goed bij zit. Maar klussen gaat haast niet.
In de maanden dat we het weekend hebben proberen we, als Martijn vrij is, wat
kleine klusjes te doen. Zo is er ook tijd om het huis af te maken, we bouwen
een garage,
Garage bijna af. |
verven de gehele boel, maken de laatste dingen af en 28 december
2015 komt de makelaar. Wel veel eerder dan we hadden bedacht, maar in deze tijd
een huis verkopen is niet gemakkelijk. Omdat het allemaal wel erg snel gaat en
het begin van het jaar niet een mooie tijd is om foto’s te maken besluiten we
de eerste maanden in de stille verkoop te gaan. In deze periode is Martijn zijn
vader er slecht aan toe, er is keel kanker geconstateerd en niet meer te
genezen. Martijn steekt veel tijd in het nog leuke dingen doen. Gelukkig heeft
hij daar nog zijn tijd aan besteed want helaas overlijd zijn vader veel te
snel.
De rollen worden omgedraaid en nu zijn de kinderen alleen in
de weekenden bij ons. Die drie maanden proberen we zoveel mogelijk in het halen
om met de boot op vakantie te gaan. Maar de vermoeidheid heeft ons al ingehaald,
ook al willen we dat op dat moment nog niet toegeven. Op een dag wordt ik
gebeld door het Zilt magazine of ze ons mogen interviewen over de boot en of ik
af en toe een stukje wil schrijven voor het blad, ze hebben mijn blog gelezen.
Denken jullie nu echt of ik daarover na moest denken?
8 maart 2016 ga ik alleen naar de boot. Martijn heeft thuis
nog dingen te regelen , en ik wil de boot gereed maken voor het hoge bezoek van
woensdag. Op zich is het niet zo heel spannend om alleen op de boot te zijn
,maar vandaag moet ik de dag tank zelf vullen met diesel. Normaal doet Martijn
dat en ik sta er meestal niet naast om goed op te letten. De vorige keer heb ik
toevallig wel gevraagd hoe het ongeveer werkt voor het geval dat. Vandaag is
dus het “voor het geval dat” aan gebroken. Zonder diesel doet de kachel het
niet en zo warm is het niet aan boord. Martijn heeft diesel in een kleinere
tank gedaan maar 30 kilo over de stijger en hoog aan boord krijgen wordt nog
een dingetje. Ik ga op weg, neem warme kleding en eten mee en ook die tank met
diesel. Het is ongeveer een half uur rijden en kom uiteraard zonder
kleerscheuren aan bij de boot. Eerst neem ik de tas met kleding en tas met eten
mee. Gelukkig ligt er aan boord een steek wagentje en daarmee ga ik de diesel
tank op halen. Maar nu nog aan boord. Ik bekijk het eerst op m’n gemakje wat
het beste idee zou zijn. De tank is te hoog om onder reling door op dek te zetten,
maar het open stuk reling ligt bijna een meter van de steiger. Hmmm, waar de
boot het dichtst tegen de kant ligt zit de reling, als ik de tank kantel zou
het misschien net gaan, alleen kan ik dan het handvat niet gebruiken. Ik ga het
proberen, want hij moet toch echt aan boord. Optillen en draaien en met mijn
buik (en die heb ik) erop duwen. Ha, gelukt. Nu nog naar binnen. 8 traptreden, in
een smal gat. Eerst ga ik naar binnen en laat de tank op mijn buik rusten een
paar treden naar beneden en ik plof de tank neer op de tafel die naast de trap staat.
De tafel buigt even door, maar hij begeeft het niet. Zo die is binnen en nu nog
over pompen. Ik haal het machinekamer luik weg en wil het licht aan doen. Die
doet het niet . O nee zitten we nu zonder stroom, zal toch niet waar zijn. Ik
probeer het licht in de woonkamer, ja hoor die doet het. Maar dat zou kunnen
werken op het laatste restje accu’s? Ik vind een decoupeerzaag. Niet dat ik
daar het stroom mee kan verhelpen, maar wel kan ik checken of we wal stroom
hebben. De decoupeerzaag begint te ratelen. Oké check. Ik heb wel licht nodig
in die donkere machinekamer. Er moet een bouwlamp zijn… ergens. Ik ga op zoek
en vind hem in de achter kajuit. Ook weer op gelost. Er is licht. De pomp haal
ik uit de knoop, en er moet een pijltje op staan welke kant de pomp oppompt.
Een slang in de tank en een in de dagtaak. Zo en nu heb ik 2 draadjes die ik
nog op de polen van de accu moet houden om stroom te krijgen. De accu’s staan
nog steeds op hun tijdelijke plek, tot we een nieuwe goede plek hebben. Moet de
ene draad op de ene accu duwen en de andere draad op de andere accu houden om
24 volt te krijgen. De draden beginnen te knetteren en een brand lucht komt
mijn neus binnen. Ook gaat mijn hartslag een paar tikken harder per minuut dan
normaal. Waarom wilde ik ook alweer alleen op de boot gaan zitten? Thuis kan ik
gewoon de thermostaat aan zetten en werkt de kachel meteen. Nee ik moet zo
nodig naar de boot omdat het er zo fijn en rustig is en omdat ik de boot nog
aan kant wil hebben voor de heren van het Zilt magazine. Dus kom op nog een
keer, nog een knetter maar de pomp begint te lopen, langzaam vult de dag tank
zich met diesel, en ben ik weer trots op mezelf toch maar even gedaan. De tank
is half vol dus minimaal 100 uur warmte. De afsluiter open zetten en de kachel
aan steken. Maar er komt geen druppel diesel in de kachel, nog maar eens de
afsluiter checken. De hendel zit in gelijke richting als de leiding dus die is
goed. Er zit ook nog een draaiknop die dan maar proberen. Nog steeds geen
druppel. Voor de zekerheid pak ik een flesje om de dop te proberen welke kant
nu open is. Dit is zo mijn mankement bij een fles denk ik er nooit over na maar
moet ik een schroef los draaien of een draaiknop open draaien ga ik altijd
fout. Nu dus ook weer want ik heb hem zo juist dicht gedraaid. Weer open
draaien dan. Toch is er geen druppel diesel te bekennen. Denk na Danielle, denk
na. Ach ja natuurlijk, moet wel de kachel open zetten! Hoor Martijn al zeggen
dompie. Hèhè daar komen de druppels. Nu een stuk aanmaakblokje er in en een
lucifer en ja hoor hij doet het. Het ging omslachtig maar ik heb het voor
elkaar. Ik ga nu de meegenomen spullen opruimen en genieten van de rust en de
warme kachel.
Ik zit nog maar net een
paar minuten en vind de kachel nu niet echt warm. Ik draai hem voluit maar er
gebeurd niets. Met een schroevendraaier probeer ik het warmhoudplaatje er af te
wippen want die is wel loeiheet. Met een pannenlap haal ik hem eraf en wat denk
je? Kachel uit, geen diesel niets.
Wat heb ik nu weer fout gedaan? Heb ik net een uur gestookt
op de restjes uit de aanvoerleiding?. Weer die afsluiters checken, de kachel
aan en uit, niets, niet een druppeltje. Ik laat me niet mijn boot af jagen
omdat de kachel het niet doet. Ik trek een nog dikkere trui aan en blijf stug
door lezen in mijn boek. Draai af en toe aan de kachel maar het blijft droog in
de kachel. Het word nu wel erg koud, als ik nu eens alvast in bed ga liggen
onder de dekens? Maar ja een hele nacht in deze kou ga ik dat wel vol houden.
Ik twijfel wat ik moet doen. Ik beland in een spannend stuk in mijn boek en ben
even niet op deze aarde. Na een half uur krijg ik het zo koud, dat mijn voeten
en handen er zeer van gaan doen. Moet ik me dan toch laten verdrijven uit mijn
plekje waar ik het liefst ben? Moet ik dan toch weer naar huis rijden? Ik kijk
triest naar de kachel en zie tot mijn stomme verbazing nu wel ineens diesel in
de kachel. Ik denk niet lang na en pak een lucifer, het word al snel warm. Hoe
dit ineens kan na 1,5 uur geen idee, maar ben er erg blij mee. Ga zo mijn
meegenomen eten ook nog even opwarmen op die kachel. Van het eten opwarmen op
de kachel komt helemaal niets meer, de kachel is uit. Ik kan er ook niet in
kijken want hij is loeiheet van binnen. Om 21:00 lig ik dik ingepakt onder de
dekens, hoe koud de nacht gaat worden weet ik dan nog niet. Als ik onder de
dekens blijf is het best te doen met 3 lagen kleding, kom ik er een stukje
onder vandaan word mijn adem stoom. Nu weet ik weer waarom ik niet van kou hou.
Ik kom de nacht door en na een kop lekkere warme dampende koffie ga ik maar
weer aan de slag. Ik zuig de kachel uit waar dikke zwarte draden in zitten.
Slieren zwarte roet |
Dikke zwarte roet in de kachel
De
kachel weer open draaien en ja hoor hij doet het weer. Als Martijn aan boord
stapt is het al weer lekker warm aan het worden. Hij besluit het gelijk maar
eens grondig aan te pakken om dit probleem niet steeds te hebben moet de slang
die onderaan de dagtaak zit op een andere plek . Onderaan de dagtank zit een aftap punt voor
condenswater en daar zat de toevoer voor de kachel op aangesloten. het
condenswater kon daardoor niet afgetapt worden en dat komt dan ook in de
kachel. Na een half uurtje sleutelen komt Martijn erachter dat de tap aan de zijkant
niet open kan dus moet alles terug gezet worden in de oude situatie. Martijn z’n
broer Sander, komt Martijn ophalen, ze moeten nog even langs hun moeder, dus is
het weer mijn taak om de kachel aan te steken, nadat Martijn mij verzekerd
heeft dat de afsluiters open staan wacht ik tot er weer diesel in de kachel
komt, maar het duurt en het duurt. Maak maar weer de kachel schoon nu met staal
borstel, vroed in de opening en die is goed, dan maar het probleem een stukje
verder zoeken. Ik trek de luiken van de vloer open, daar zit de filter van de
diesel, ik draai het filter los, daar zit inderdaad wat water in, maak het
schoon en zet alles terug.
Water in de diesel |
Draai de kraan weer open en niets...... Grrr… dan
toch weer een stapje verder dat is toch echt bij de dag tank. De afsluiter is
open, denk na Danielle wat kan het zijn? Ik zie de draaiknop en draai er aan
want ik heb onthouden welke kant open is en ja hoor, die afsluiter was toch
dicht, en bedankt Martijn. Als ik net de kachel weer aan heb stapt Martijn met
Sander aan boord. Ik ben dus 3 uur voor niets bezig geweest met een kachel waar
de afsluiter gewoon van dicht zat. Nu ik het weer warm heb en Martijn de luiken
dicht heb laten doen ben ik dat al weer snel vergeten. Helemaal klaar en
opgeruimd voor het grote bezoek zijn we niet, maar laat ze maar komen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten