Zaterdag 21 februari 2015. We rijden nog even heen en weer.
Had mijn ipad laten liggen op de boot, en we zijn ook heel nieuwsgierig of de
motor nog steeds wilt starten. De boot ligt er nog mooi bij. We starten, en dan
loopt de motor weer heel mooi. Wat zijn we blij. Als we na een uur weer weg
gaan blijven we voor de boot nog even stilstaan om naar de boot kijken. Geloof
dat we allebei verliefd aan het worden zijn op onze nieuwe aanwinst.
Zondag 8 maart 2015 gaan we naar de boot voor een hele week,
er is nog veel uit te vinden waar alles zich bevind. De koelkast werkt prima,
dus we nemen eten mee, tevens nemen we onze koelbox op sigaretten aansteker
mee, daar gaat het bevroren eten in. In een week kunnen we veel uitzoeken en
ontdekken, bijvoorbeeld de vuilwatertank, hij is vol maar waar zit dat ding?
Na veel leidingen volgen in de bagger vette viezigheid
vinden we een pomp die het zou moeten zijn. Het ding doet alleen helemaal niets,
geen gepruttel helemaal niets. We googelen de bewuste pomp en schrikken ons wezenloos,
dat ding kost €469. Toch moeten we zo’n nieuwe
pomp hebben. Oke, dan maar iets anders
gaan doen.
De luiken onder de vloer voor in de punt hebben we wel
geopend maar hebben even vluchtig gekeken, er ligt zoveel in dat we het nog
niet goed hebben uit gezocht. We trekken er allemaal plastic tasjes uit.
Allemaal
gevuld met van alles. In de meeste tassen vinden we nieuwe pompen, voor het
toilet, drinkwater, motortje voor de ruitenwisser, nog een waterpomp, dek was pomp,
allerlei slangen enz. Ons geluk kan niet op maar en het hoogte punt van de dag komt
ook uit zo’n plastic tasje. Een spiksplinternieuw nieuwe vuilwatertank pomp. We
kunnen het niet geloven wat voor schatten er hier aan boord liggen. De vorige
eigenaar hield van reserve onderdelen en verzamelen. We zijn heel dankbaar.
Floris de Jong (broer van Martijn) en Nanda Stoopman (Schoonzus) staan ineens naast de boot, we zijn erg verrast dat ze dat hele stuk hebben gereden om naar onze boot te komen kijken.
Geloof toen Floris de boot zag er erg van baalde dat we haar gaan houden (Zie
Blog het “grote onverwachte “ december 2014). We drinken koffie en Nanda heeft
altijd een heerlijke heldere nuchtere blik op dingen, en ziet hetzelfde als wij
zien, oplossingen en geen onmogelijkheden. S`middags staan Marie-Jose (zus van Martijn) en Carol
Kruyswijk (zwager) ook ineens naast de boot, ook zij hebben dat hele stuk
gereden om naar de boot te komen kijken. Ook zij kijken open naar de boot, zien
veel werk maar geloven erin dat het wat kan worden. De hele week draaien we de motor en hij blijft
het prima doen. In die week lossen we allemaal kleine problemen op die nodig
zijn om de oversteek te gaan maken. De toilet achter wordt door Martijn gemaakt
met gevonden nieuwe set rubbers uit ook zo’n plastic tasje, na de nood reparatie
werkt hij nog niet perfect maar het is voor die 2 dagen te doen. Het fonteintje
in de keuken word gemaakt. De afvoer zat vol met drek en vet, maar met de trekveer
na wat wroeten loopt het fonteintje weer leeg. De oven onder het fornuis werkt
ook prima zo kan ik mijn meegenomen bloemkool schotel afbakken.
Op maandag word de dekwas-pomp gemaakt en zo kan ik gemakkelijk
het dek schoonmaken met het water waar we in dobberen met de boot. We rollen op
een windstille dag de zeilen uit van de rolfok, ze zijn erg vies, maar de
kwaliteit is erg goed. Het groot zeil word gehesen ook deze is erg vies
maar ook van goede kwaliteit. Het viel ons weer allemaal erg mee. De rolfok rolt
niet geheel gemakkelijk in of uit, hij loopt een beetje aan.
De kuip word schoon gebikt, als we de vlonders eruit hebben
gehaald, blijkt het eronder vol te liggen met vette veren, daar lijkt een vogel
geslacht te zijn of zo
De hoge druk spuit word op de dekwas-pomp aangesloten,
zo kan ik het dek onder druk schoon spuiten. Als ik eten uit de koelbox wil
halen, is de stekker totaal weggesmolten. De sigarettenaansteker blijkt 24 volt
te zijn, zoals bijna alles hier aan boord. Daar moeten we even aan wennen omdat
we altijd maar 12 volt hadden. Dus eten we wat al ontdooit is, de Mie met kip.
De Marifoon word uit elkaar gehaald, deze doet het nog niet
en deze is toch wel heel belangrijk voor de overvaart voor ons toertje over
zee. Opeens stopt de Webasto kachel ermee, gelukkig doet de diesel kachel het
nog erg goed dus krijgt de Webasto even geen belangstelling.
Op Dinsdag gaan we om 11:00 na koffie de aan de slag. Alle
olie lampen worden er af geschroefd, dat waren er 9, al het koper schroeven we eraf
er hangen overal plakkaten her en der verspreid. Die komen later wel weer
terug netjes bij elkaar op een mooi plekje. Alle stickers door de hele boot
worden eraf gepulkt, Martijn heeft de wc achter nu goed gemaakt met uiteraard
weer een gevonden nieuwe pomp in een tasje, en heel lief heeft hij die voor mij
schoongemaakt. Weer de Marifoon geprobeerd te maken, die blijft het niet doen.
Die moet mee naar huis om te laten nakijken bij een expert. Het gehakt is
inmiddels ontdooit dus geen keus het word spaghetti eten. Vanavond word er Gedoucht
op de werf, dat is genieten na 3 dagen. We boffen ook erg met het hele mooie
weer zo vroeg in het jaar dus kunnen we veel buiten op het dek doen.
We rijden nog vaak heen en weer om alles klaar te maken voor
de overvaart op 5 April. Als laatste moet de marifoon worden gemaakt zonder
deze kunnen we niet de zee op.
Als grote verrassing belt de haven in Hellevoetsluis dat er een plek voor ons
in de haven is. Weer een enorme meevaller. We zaten er toch een beetje mee in
onze maag, waar leg je zo’n grote boot neer en waar kunnen we voordelig liggen.
Een passanten plek is al snel €1.75 per meter per dag. Reken maar uit met een
16 meter schip. Met een vaste plek is het net €190 per maand. Dus weer een
gelukje.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten