Maandag 9 febr 2015 is een drukke dag we gaan weer een
nieuwe fase in ons leven in. We gaan morgen, dinsdag 10 februari 2015 een geregistreerd
partnerschap aan. We geven vrijdag een familie feestje om dit te vieren. Dus
halen we alle boodschappen voor de hele week in huis. Ook voor de boot want we
gaan woensdag weer 2 dagen naar de boot met Alexander de Jong, (andere broer
van Martijn) en uiteraard Johan Kriekaard, ons manissie van alles. Johan heeft
een eigen bedrijf (Unimat) koeltechniek en airconditioning www.Unimatkta.nl
en kan werkelijk alles. We zeggen weleens het is een jonge gozer maar met de
ervaring en kennis van een oude, zeer ervaren man. Wat niemand meer kan maken,
maakt Johan wel. Juist deze Johan gaat aan onze motor sleutelen. Hij bestudeerd
al weken thuis het handboek van de motor. Alle benodigdheden zijn besteld. Liters
verse olie, koelwater, schone diesel, nieuwe accu’s, contact spray,
gedistilleerd water en bakken vol gereedschap. Ook schoonmaakmiddelen,
schoonmaakdoeken, schrobborstels, kilo’s waspoeder om het dek te schobben, verf
en kwasten die besteld zijn en klaar om mee te nemen.
De volgende dag woensdag 11 febr. 2015 zal ik als Mevr. de
Jong naar de boot gaan.
Tekenen van de akte |
Omdat er zoveel verhalen zijn omtrent de motor, pakt Johan
het zeer grondig aan. Hij heeft de motor bekeken en twijfelt ook aan alle
verhalen die er rond gaan, dat de motor afgeschreven zou zijn.
Alles wat van de motor af kan, gaat eraf. Alles word grondig
schoon gemaakt. Martijn heeft inmiddels het rotte stuk uit de uitlaat geslepen
en er een noodstuk tijdelijk tussen gezet. De nieuwe uitlaat is al besteld in
het watersport winkeltje op de werf. Er komt inderdaad wat water uit de brandstoffilters
maar niet schrikbarend. De verstuivers worden onderdruk afgeperst. De V-snaren
worden vervangen. De brandstofpomp word schoongemaakt en gesmeerd. De dagtank
word afgetapt met oude diesel en gevuld met schone diesel. De waterpomp gaat eraf en word nagekeken. De keerkoppeling en de
motor worden voorzien van verse olie. Alles word er daarna weer 1 voor 1 terug op
terug gezet. Na een dag constant sleutelen en schoonmaken is het spannende
moment aangebroken om het te gaan proberen. Om half negen s’ avonds gaat het
gebeuren, we gaan proberen het hart van de boot te laten kloppen door te
starten. Dit is een spannend moment.!!!! Eerst gebeurt er niet zo veel. Ja, de
motor gaat wel rond, maar starten doet hij niet. Dan gaat hij een beetje
pruttelen en ineens…Om 10 voor negen word er op het dek gedanst, gejuicht en
gelachen. De motor loopt, dit is na alle verhalen….ongelofelijk. De mensen die
aan boord wonen in de haven, komen uit hun warme boten gelopen om verbaasd te
komen kijken. De motor loopt zo mooi en het koelwater spuit er werkelijk met
een straal uit de uitlaat achter de boot. We zijn zo vreselijk blij en worden
van alle kanten gefeliciteerd, met het behaalde resultaat. Thanks to Johan!!!.
Het hart van het schip aan het werk |
We gaan na het genieten van het geluid van een pruttelende
motor, dan opruimen en nemen er een welverdiende borrel op. Dan zoeken we moe
maar zeer voldaan onze kooien (bedden) op.
De volgende ochtend als ik naar het toilet gebouw ben geweest
op de kant, kan ik het niet laten om het watersport winkeltje binnen te lopen,
onder het mom van… (even kijken of onze bestelde uitlaat al binnen is) kan ik
het niet laten met trots te vertellen dat de motor binnen 1 dag als een zonnetje loopt. Dat gezicht vergeet ik
niet snel meer, tja sorry, daar kan ik stiekem zo van genieten. Tevens kan ik
gelijk het nieuwe stuk uitlaat meenemen wat was besteld. Zo kan de nood
oplossing vervangen worden. Met een stalende glimlach en met de uitlaat onder
mijn arm loop ik terug naar de boot, heerlijk als mensen het soms zo mis hebben,
ook al geloven ze heilig in zichzelf.
Als ik terug kom is Johan met Martijn verder gegaan met het
afstellen van de motor, alles nog even nakijken, schoonmaken, nieuwe uitlaat
monteren en kleine lekkages dichten. Met Alexander ga ik het dek schrobben. Dit
knapt al aardig op, de boot wordt steeds meer een pronkstuk in onze ogen. Begin
van de middag proberen we de motor opnieuw uit. Toch weer spannend, was het
eenmalig of toch niet? We leggen extra springen en lijnen naar de kant zodat we
de motor met de schroef erop kunnen uit proberen. De motor word gestart en
loopt even warm, dan proberen we de schroef er bij te zetten. Nou ik kan u
vertellen….dat werkte, en hoe. Wat een power zit daar achter. We dachten eraan
om een boegschroef te installeren, maar zoals we het nu voelen wat voor kracht
achter de motor zit, denken we er voorlopig geen een nodig te hebben.
We spreken de eigenaar van de boot die aan de zijkant aan
ons vast ligt. Hij hoort de motor, en hoe gek alle verhalen ook waren, deze
buurman verteld een heel ander verhaal. Hij is heel positief over de boot. Tja
beetje roest, maar dat is zo opgelost. Roest zet erg uit en hij verteld dat we
ons daar totaal geen zorgen over hoeven te maken. Die motor, tja, hij vond het
al zo raar dat die het niet deed. Zo ingewikkelde materie kon het toch niet
zijn. Hij is erg te spreken over de boot. Van hem horen we dat onze boot zelfs
in Spitsbergen is geweest. Tja.. zo horen we weer een heel ander verhaal.
Om 16:00 gaan we alles opruimen. Overal ligt gereedschap,
vuile lappen en bakken vol vuile diesel. De mannen hebben in de oude jerrycans
de vuile diesel uit de kiel gehaald. Leeg is die nog niet maar er zat ook wel
heel erg veel in. De kleur van de originele vloer is niet meer te herkennen,
overal smeer vuil en olie. Tja wat wil je, met zo’n grote klus door de gehele
boot.
Vanavond gaan we weer naar huis. Voordat we gaan rijden eten
we nog aan boord. Maken schoon en doen de afwas, dweilen en gaan na de file
terug naar huis.
Morgen een feestje!!! De hele familie komt gezellig bij ons
thuis langs om ons geregistreerd partnerschap te vieren. Het wordt een
gezellige avond, waar we uiteraard veelvuldig verslag doen over de boot en de
toch nog aan de praat gekregen motor.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten